Administratiekantoor verkopen
Uw administratiekantoor verkopen doet u maar één keer in uw leven. Dan is het kiezen van de juiste overnameconsultant een belangrijke beslissing. Een consultant die u en uw bedrijf begrijpt, de markt kent en een netwerk heeft, kan de juiste match maken en de best mogelijke deal realiseren. De investering in een goede consultant betaalt zich terug in de vorm van een hogere overnamesom, en betere en heldere voorwaarden.
MaeS en Partners is gespecialiseerd in het begeleiden van ondernemers bij de verkoop van hun administratiekantoor. Wij hebben een leidende positie in Nederland in de fusie- en overnamemarkt binnen de accountancybranche. Gedurende meer dan 25 jaar hebben we 300+ succesvolle overnames gerealiseerd.
Onze ervaren consultants kunnen u adviseren over de mogelijkheden en marktontwikkelingen, en het verkooptraject begeleiden.
Verkoopopdracht voor uw administratiekantoor
Heeft u besloten om uw administratiekantoor te verkopen, dan bieden wij de mogelijkheid tot een Verkoopopdracht. Door deze opdracht te verstrekken, behoudt u als eigenaar de controle. U kunt een zorgvuldige afweging maken tussen verschillende kandidaten om zo een goede toekomst van het administratiekantoor, het personeel, de klanten en uzelf te waarborgen. Tegelijkertijd streeft u naar een optimale exit en overnamesom.
Stappenplan administratiekantoor verkopen
1 – Kennismaken met MaeS en Partners
2 – Informatie analyseren en memorandum maken
3 – Marktverkenning in de accountancybranche
4 – Potentiële kopers administratiekantoor benaderen
5 – Introductie van geselecteerde kandidaten/potentiële kopers
6 – Onderhandelingen en LOI
7 – Due Diligence, Koopovereenkomst en closing
Traject administratiekantoor verkopen in de praktijk
1 – Kennismaken met MaeS en Partners
Voor aanvang van de Verkoopopdracht hebben de meeste eigenaren die hun administratiekantoor willen verkopen, onze consultant vaak meerdere keren gesproken.
De afspraken over de samenwerking worden bondig en helder geformuleerd in de bemiddelingsovereenkomst. In de indicatieve planning wordt omschreven wat MaeS en Partners in welke fase van de verkoop van uw administratiekantoor doet en welke bijdrage van u wordt verwacht. Om de continuïteit en kwaliteit te waarborgen werkt MaeS en Partners in teams.
Het verkooptraject van uw administratiekantoor start met een kick-off bijeenkomst, waarin we alle komende stappen toelichten en uw vragen beantwoorden.
2 – Informatie analyseren en memorandum maken
In de tweede fase analyseert MaeS en Partners de door u aangeleverde informatie over de onderneming. MaeS en Partners stelt in overleg met de klant een Informatie Memorandum (IM) en een (anoniem) Investment Proposal (IP) op. Het is mogelijk in deze fase een indicatieve waardebepaling te maken van het administratiekantoor.
3 – Marktverkenning in de accountancy branche
MaeS en Partners beschikt over een uitstekend netwerk en een uitgebreide database met potentiële kopers. Wij stellen een long en short list samen van kandidaten, verzamelen nadere informatie en bereiden de marktbenadering voor.
4 – Potentiële kopers administratiekantoor benaderen
MaeS en Partners benadert in deze fase een groot aantal geselecteerde kandidaten. Omdat grote investeerders dagelijks door meerdere verkopers van administratiekantoren worden benaderd, is het netwerk aan persoonlijke contacten en de reputatie van MaeS en Partners essentieel.
Na uitwisseling van het Investment Proposal en de geheimhoudingsverklaring, wordt het Informatie Memorandum verstuurd.
De consultant treedt namens u in overleg met de kandidaten om het Informatie Memorandum toe te lichten en van gedachten te wisselen hoe de potentiële kopers tegen de overname van uw administratiekantoor aankijken. Over deze gesprekken wordt u geïnformeerd.
5 – Introductie van geselecteerde kandidaten/potentiële kopers administratiekantoor
Op basis van uw selectie worden de geselecteerde en gekwalificeerde kandidaten uitgenodigd voor een kennismaking met de eigenaar van het administratiekantoor. MaeS en Partners (bege)leidt deze gesprekken en de eigenaar verzorgt een management presentatie die gezamenlijk wordt voorbereid.
Met één of enkele partijen vinden vervolggesprekken plaats. MaeS en Partners formuleert in deze fase namens u een voorstel of de kandidaat vraagt om op basis van specifieke uitgangspunten een indicatief voorstel te doen voor het administratiekantoor.
6 – Onderhandelingen en LOI
U beslist met welke kandidaat of kandidaten er onderhandeld wordt op basis van de gesprekken en het indicatieve voorstel.
MaeS en Partners adviseert u hierbij en treedt namens u in onderhandeling. In deze fase van het verkooptraject kan het raadzaam zijn om een waardering van uw administratiekantoor te maken waarin de synergievoordelen en marktpotentie voor een specifieke koper zijn meegenomen.
Deze fase wordt afgesloten met een Overeenkomst op Hoofdlijnen of Letter of Intent (LOI).
7 – Due Diligence, Koopovereenkomst en closing
Na ondertekening van de LOI zullen koper en verkoper in overleg een Due Diligence onderzoek uitvoeren en een Koopovereenkomst opstellen voor het administratiekantoor. MaeS en Partners managet dit proces. Eventueel kan een door u gekozen jurist het traject begeleiden.
MaeS en Partners beschikt over een Derden rekening en ziet erop toe dat de transactie op het moment van overdracht wordt uitgevoerd conform de afspraken (deal closing).
De doorlooptijd van een Verkoopopdracht voor het verkopen van een administratiekantoor is circa 6 tot 12 maanden.