Accountantskantoor verkopen
Veel eigenaren verkopen hun accountantskantoor maar één keer in hun leven. Bij de beslissing om uw accountantskantoor te verkopen en daarna het besluit aan wie u uw accountantskantoor verkoopt, strijden rationele en emotionele overwegingen om voorrang.
MaeS en Partners begeleidt ondernemers bij de verkoop van hun accountantskantoor, (salaris)administratiekantoor of belastingadvieskantoor. Wij hebben een leidende positie in Nederland op het gebied van fusies en overnames binnen de accountancysector. In ons ruim 25-jarig bestaan hebben wij meer dan 300 succesvolle overnames begeleid.
Onze consultants hebben de expertise en ervaring om u adequaat te adviseren over de mogelijkheden en marktontwikkelingen, en om het verkooptraject professioneel te begeleiden.
Verkoopopdracht voor uw accountantskantoor
Eigenaren die hun accountantskantoor verkopen zijn bij MaeS en Partners in goede handen. Heeft u de keuze gemaakt om het accountantskantoor te verkopen, dan bieden wij de mogelijkheid tot een Verkoopopdracht. Door het verstrekken van een Verkoopopdracht neemt u als eigenaar het heft in eigen hand. U maakt een afweging tussen een aantal passende kandidaten om een goede toekomst voor het accountantskantoor, het personeel, de klanten en uzelf te waarborgen, en tegelijkertijd een optimale exit en overnamesom te realiseren.
Stappenplan accountantskantoor verkopen
1 – Kennismaking met MaeS en Partners
2 – Informatie analyse en memorandum maken
3 – Marktverkenning
4 – Potentiële kopers accountantskantoor benaderen
5 – Introductie van kandidaten/potentiële kopers
6 – Onderhandeling en LOI
7 – Due Diligence, Koopovereenkomst en deal closing
Traject accountantskantoor verkopen in de praktijk
1 – Kennismaking met MaeS en Partners
De meeste eigenaren die hun accountantskantoor willen verkopen, hebben voor aanvang van de Verkoopopdracht vaak meerdere keren gesproken met onze consultant.
In de bemiddelingsovereenkomst worden de afspraken over de samenwerking bondig en helder geformuleerd. Wat MaeS en Partners in welke fase van de verkoop van uw accountantskantoor doet en welke bijdrage van u wordt verwacht, wordt beschreven in de indicatieve planning. MaeS en Partners werkt in teams om de kwaliteit en continuïteit te waarborgen.
Het verkooptraject van uw accountantskantoor start met een kick-off bijeenkomst, waarin we alle komende stappen toelichten en vragen beantwoorden.
2 – Informatie analyse en memorandum maken
De door u aangeleverde informatie over de onderneming, analyseert MaeS en Partners in de tweede fase. In overleg met de klant stelt MaeS en Partners een Informatie Memorandum (IM) en een (anoniem) Investment Proposal (IP) op. Een indicatieve waardebepaling maken van het accountantskantoor is mogelijk in deze fase.
3 – Marktverkenning
MaeS en Partners beschikt over een uitstekend netwerk en een uitgebreide database met potentiële kopers. We stellen zowel een longlist als een shortlist van kandidaten samen, verzamelen aanvullende informatie en bereiden de marktbenadering voor.
4 – Potentiële kopers accountantskantoor benaderen
MaeS en Partners benadert een groot aantal geselecteerde kandidaten in deze fase. Het netwerk aan persoonlijke contacten en de reputatie van MaeS en Partners is essentieel, omdat grote investeerders dagelijks door meerdere verkopers van accountantskantoren worden benaderd.
Na uitwisseling van de geheimhoudingsverklaring en het Investment Proposal, zal het Informatie Memorandum worden verstuurd.
De consultant treedt namens u in overleg met de kandidaten. We lichten het Informatie Memorandum toe en wisselen van gedachten hoe de potentiële kopers tegen de overname van uw accountantskantoor aankijken. U wordt geïnformeerd over deze gesprekken.
5 – Introductie van kandidaten/potentiële kopers accountantskantoor
Op basis van uw selectie worden de geselecteerde en gekwalificeerde kandidaten uitgenodigd voor een kennismaking met de eigenaar van het accountantskantoor. MaeS en Partners (bege)leidt deze gesprekken en de eigenaar verzorgt een management presentatie die gezamenlijk wordt voorbereid.
Met één of enkele partijen vinden vervolggesprekken plaats. MaeS en Partners zal in deze fase namens u een voorstel formuleren of de kandidaat vragen om op basis van specifieke uitgangspunten een indicatief voorstel te doen voor het accountantskantoor.
6 – Onderhandeling en LOI
U bepaalt met welke kandida(a)t(en) in onderhandeling wordt getreden op basis van de gesprekken en het indicatieve voorstel.
MaeS en Partners treedt namens u in onderhandeling en adviseert u hierbij. Het kan raadzaam zijn om in deze fase van het verkooptraject een waardering van uw accountantskantoor te maken waarin de synergievoordelen en marktpotentie voor een specifieke koper zijn meegenomen.
Deze fase wordt afgesloten met een Overeenkomst op Hoofdlijnen of Letter of Intent (LOI).
7 – Due Diligence, Koopovereenkomst en deal closing
Na ondertekening van de LOI zullen koper en verkoper in overleg een Due Diligence onderzoek uitvoeren en een Koopovereenkomst opstellen voor het accountantskantoor. MaeS en Partners managet dit proces, en eventueel kan een door u gekozen jurist het traject begeleiden.
MaeS en Partners beschikt over een Derden rekening en ziet erop toe dat de transactie conform de afspraken wordt uitgevoerd op het moment van overdracht (deal closing).
De doorlooptijd van een Verkoopopdracht voor het verkopen van een accountantskantoor is circa 6 tot 12 maanden.
“Bedankt voor het noemen van de betreffende naam.
Goede mensen noemen op de juiste tijd de best passende oplossingen en jij deed dat die dag.”
Paul Blokland | Ad Fundum