Accountantskantoor kopen
Het kopen van een accountantskantoor kan complex en uitdagend zijn. Daarom is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn voordat u een accountantskantoor koopt.
MaeS en Partners heeft 25+ jaar ervaring in fusies en overnames. Onze deskundige begeleiding maakt van het kopen van een accountantskantoor een gestroomlijnd proces, waardoor u goed voorbereid en met vertrouwen de overname aangaat. Lees verder over onze aanpak.
Zoekopdracht
accountantskantoor kopen
Voor kantooreigenaren, starters, strategische of financiële investeerders die een accountantskantoor willen kopen biedt MaeS en Partners de mogelijkheid tot een zoekopdracht. Met een Zoekopdracht komt u in contact met één of enkele accountantskantoren die open staan voor verkoop.
Stappenplan
accountantskantoor kopen
1 – Kennismaken MaeS en Partners
2 – Profielschets en marktbenadering
3 – Introductie geselecteerde kandidaten
4 – Informatie uitwisseling partij(en) en voorstel
5 – Onderhandelingen met kandidaat en LOI
6 – Due Diligence, Koopovereenkomst en deal closing
Zoekopdracht accountantskantoor kopen in de praktijk
1 – Kennismaken MaeS en Partners
Het aankooptraject van een accountantskantoor begint met een bijeenkomst, waarin MaeS en Partners de stappen toelicht en uw vragen beantwoordt. In de bemiddelingsovereenkomst worden afspraken bondig en helder geformuleerd over wat MaeS en Partners in welke fase doet en welke bijdrage van u wordt verwacht. Om de kwaliteit en continuïteit te waarborgen werkt MaeS en Partners in teams.
2 – Profielschets en marktbenadering
Aan de hand van de profielschets selecteert en benadert MaeS en Partners potentiële kandidaten, en gaat met hen in gesprek.
3 – Introductie geselecteerde kandidaten
Eén of enkele geselecteerde en gekwalificeerde kandidaten worden uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met de opdrachtgever. MaeS en Partners (bege)leidt dit gesprek.
4 – Informatie uitwisseling partij(en) en voorstel
Met één of enkele partijen vinden vervolggesprekken plaats waarin nadere informatie wordt uitgewisseld. In overleg met de opdrachtgever kan MaeS en Partners een indicatief voorstel samenstellen en uitbrengen aan de kandidaat.
5 – Onderhandelingen met kandidaat en LOI
MaeS en Partners treedt in deze fase in onderhandeling met de kandidaat namens de opdrachtgever. Deze fase wordt afgesloten met het opstellen van een Overeenkomst op Hoofdlijnen of Letter of Intent (LOI), waarin de afspraken worden vastgelegd.
6 – Due Diligence, Koopovereenkomst en deal closing
Na ondertekening van de LOI zullen verkoper en koper een Due Diligence onderzoek uitvoeren in overleg en een Koopovereenkomst opstellen. MaeS en Partners managet dit proces, en uw accountant en een door u gekozen jurist verzorgen dit traject. MaeS en Partners ziet erop toe dat de transactie bij de overdracht conform de afspraken wordt uitgevoerd (deal closing).
Een Zoekopdracht voor het kopen van een accountantskantoor neemt doorgaans 8 tot 16 maanden in beslag.